Leerlingen spelen educatief spel Democracity in Stadhuis Harlingen

22 jan , 19:56 Nieuws
image 19 674486d6bce2e

Leerlingen spelen educatief spel Democracity in Stadhuis

Op maandagochtend 20 januari kwamen 21 enthousiaste en creatieve leerlingen van IKC Sint Michaël bijeen in de raadszaal van het stadhuis in Harlingen. Ze waren daar om het educatieve spel Democracity te spelen, dat hen inzicht geeft in de werking van een gemeenteraad en het nemen van stadsbeslissingen.

Ervaring met democratische besluitvorming

Tijdens het spel richten de leerlingen politieke partijen op en maken ze keuzes over de inrichting van hun stad. De vraag of ze gaan voor groen, veiligheid of recreatie staat centraal. Door overleg, argumentatie en stemming ervaren de kinderen de complexiteit van democratische besluitvorming.

Een groene en duurzame stad

De stad die de leerlingen creëerden in Democracity kenmerkte zich door veel groen, speelruimtes en essentiële voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen en politiebureaus. Duurzaamheid stond hoog in het vaandel met een focus op zonne-energie en windmolens. Hoewel er geen plaats was voor een universiteit, begrepen de kinderen het belang van keuzes maken in een democratische omgeving.

In totaal zullen vijf klassen van IKC Sint Michaël en een klas van Middelstein deelnemen aan het Democracity-project in het stadhuis. Dit initiatief benadrukt het belang van het vroegtijdig betrekken van kinderen bij democratische processen en het bewust maken van de impact van politieke beslissingen.