Drie basisscholen in Harlingen en Midlum krijgen subsidie voor muziekonderwijs

Spelen en muziek zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.
Spelen en muziek zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.
Foto: Roelof

De tweede ronde van de Impuls muziekonderwijs is op 1 april gesloten. In Harlingen vielen CBS Johan Friso en de St. Michaelschool in de prijzen met elk een bijdrage van € 20.000,-. Middelstein in Midlum krijgt € 10.000,-.

Het Fonds is blij met het enthousiasme van wederom een grote groep basisscholen. Alle scholen die een aanvraag indienden hebben ondertussen bericht ontvangen. Aankomend schooljaar kunnen bijna 500 nieuwe scholen aan de slag met meer en beter muziekonderwijs. De derde ronde gaat open op 2 oktober 2017.

850 aanvragen

Voor de tweede ronde van de regeling ontvingen wij ruim 850 aanvragen. Dit is aanzienlijk meer dan de circa 500 aanvragen die het Fonds binnen het beschikbare budget van € 8 miljoen voor deze ronde kon honoreren. In totaal hebben de afgelopen twee jaar nu al meer dan 1000 scholen subsidie gekregen voor meer en beter muziekonderwijs. Maar het enthousiasme voor de regeling blijkt groot en het huidige budget is niet toereikend voor de groeiende vraag.

Beter muziekonderwijs

Met de Impuls muziekonderwijs geeft het Fonds voor Cultuurparticipatie basisscholen de kans te investeren in meer en beter muziekonderwijs. Dit doen zij onder andere door een samenwerking aan te gaan met een muzikale partner en de deskundigheid van de leerkrachten te vergroten.

“Het is geweldig dat dankzij de Impuls muziekonderwijs nu al 1000 scholen werk kunnen maken van meer en beter muziekonderwijs. We hopen dat de scholen die dit jaar geen subsidie hebben kunnen ontvangen hun enthousiasme vasthouden en voor de volgende ronde opnieuw een aanvraag indienen. De vele aandacht voor muziek op de basisschool zorgt voor een belangrijke beweging, waarin onze partners bij het ministerie van OCW, Méér Muziek in de Klas en het LKCA ook een belangrijke rol spelen”, aldus Jan Jaap Knol, directeur-Bestuurder Fonds voor Cultuurparticipatie.

Cultuureducatie met Kwaliteit

Om de kwaliteit van het cultuuronderwijs op basisscholen te verbeteren werken scholen en culturele instellingen sinds 2013 samen aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De Impuls muziekonderwijs is onderdeel van dit programma en sluit aan bij Méér Muziek in de Klas: de beweging waarbinnen publieke en private partijen zich de komende vijf jaar gezamenlijk inzetten voor structureel muziekonderwijs op de basisschool.

Voor het gehele overicht: http://www.cultuurparticipatie.nl/nieuws/meer-dan-1000-scholen-geven-impuls-aan-muziekonderwijs.html